Bilenes fremtid

by | 18. April 2018 | Norsk økonomi

Jeg sitter her og grubler over hva slags bil jeg skal kjøpe neste år. Klør meg i hodet all den tid det ikke er så greit å vite hva som blir et fornuftig valg.

Samme utfordring hadde jeg for tre år tilbake. Valgte den gang å lease en hybrid-bil. Utfordringen er å vite hva slags kjøretøy som blir vinneren om noen år. Ingen enkel oppgave.

Nye teknologier kommer som vil gjøre bilhold gradvis mindre interessant. Målet for de store bilfabrikkene i verden er å lage systemer med «De Tre Nuller»:
Null egen tid bak rattet – i selvkjørende biler
• Null eierskap fordi du bare ber bilen komme etter behov – via en applikasjon på din mobiltelefon
• Null utslipp – fordi bilen er elektrisk.

Overgangen fra dagens løsninger til et regime med «De Tre Nuller» har enorme konsekvenser for samfunnet. Du vil ikke ha behov for garasje eller parkeringsplass. Trenger ikke bilforsikring, ta lappen, eller å betale årsavgift for bil.

Masse tid og penger som du i dag bruker på bensinstasjoner blir spart, med katastrofale konsekvenser for eierne av disse anleggene og deres ansatte. For bilselgere, drosjenæringen og transportarbeidere ellers vil de nye teknologiene rasere arbeidsplasser i stor skala.

Og verdien på eksisterende parkeringsplasser vil kollapse.

Ingen vet nøyaktig når det nye regimet etableres, og trolig vil det gå noen tiår før systemene er ferdigutviklet slik at folk flest har tatt dem i bruk. I den senere tid har det vært ulykker med bilene som testes ut rundt omkring i USA. Ulykker som forsinker utviklingen av de nye teknologier.

Men tilbake til parkeringsplassene. Hva skal vi med dem?

Det vi kommer til å trenge, er avlastningsramper for alle selvkjørende fartøy som kommer til våre jernbanestasjoner, kjøpesentre, arbeidsplasser, flyplasser og kulturhus. Ingen kommer lenger til å parkere bilen på Gardermoen for en tusenlapp i uka.

Ikke så galt at det ikke er godt noe. Har alltid hatt lyst til å bygge garasjen inn i huset mitt. Men man vet jo aldri, kanskje får man lyst på en liten hobbybil? En liten lav cabriolet med manuell girkasse og brølende motor som man kan ratte rundt med på norske landeveier.

Dagens konkurranse om bilforsikringer avspeiler at ingen helt vet hva fremtiden bringer. Får du noenlunde like tilbud velg den leverandør som har størst langsiktig troverdighet, både når det gjelder, pris, bonuser og evne til å lage nye løsninger etter behov.

Forhåpentligvis evner Eika å være en av vinnerne i denne konkurransen. Nå som før dreier det seg om å kjenne sine kunder og deres behov godt. Bankrelaterte forsikringsselskapene har her et fortrinn, fordi de kjenner kundene via flere produkter enn rene monoleverandører av én type forsikring. Nye analytiske verktøy gjør det enklere å skreddersy tilbud til kundens behov. I fremtiden blir bank og forsikringsprodukter stadig mer individualisert.

Noen spår at førerløse biler kommer til å innebære bortfall av alle typer bilforsikring. En skal imidlertid legge merke til at jo flere av bilens funksjoner som blir automatisert, desto dårligere ferdigheter får vi som sjåfører. Blandingen av nesten, men ikke helt automatiserte kjøretøy, og stadig dårligere sjåfører, kan gi vel så høye skadetall som det vi ser i dag.

Kategorier

Siste innlegg