Hva med å snu satsingene litt på hodet?

by | 04. July 2011 | Norsk økonomi

Mye av helgen ble tilbrakt i båt på Oslofjorden. Herfra var det både lett å se alt som gjøres av satsinger, og hva som burde vært gjort for å få urbaniseringen av Norge inn i et fornuftig spor.

Starter en i Bjørvika, ser en at det reiser seg en ny by(del), rett ved de absolutt eldste delene av Christiania og middelalderbyen. Om Barcode-byggene er pene eller stygge skal være usagt, men det er unektelig imponerende å se de store løft som mange nå gjør. Oslos nye satsinger hvor milliardene sitter løst. Kanskje er det for mye av det gode? Hva er egentlig vitsen med å bygge masse museer på Norges dyreste tomter når de kunne vært spredt rundt omkring i Norge?

Lenger vest, når en kommer mot Dronningen båthavn, skjer det fint lite, men det er lett å se hva som burde gjøres. Hundrevis av mål med prima eiendom kunne vært frigjort hvis en hadde gravd tunnel der det nå er motorvei på den såkalte Frognerstranda.

Med andre ord: Vår politikk i dag er å bygge en ny by – på noen av verdens dyreste tomter – som koples til resten av Mor-Norge via et dårlig veinett. Det vi burde gjøre er det motsatte.

Her er det ingen grunn til å være fatalist. Fremskrivinger som viser at Oslos befolkning kan vokse med opp mot 2% årlig må ikke tas som guds lov, men en parameter vi kan endre – om vi vil.

Kanskje nettopp de store museumene burde vært naturlige kandidater for flytting ut av hovedstadsområdet. Da ble folk tvunget til å reise ut av Oslo for å se Vikingskip, Munch-malerier og Tidemann Gude. Intet unaturlig med utflytting. Vikingskipene hører tross alt hjemme i Vestfold. Tidemann og Gude malte ikke ”Brudeferden i Bjørvika”.

Også høyhus kan vi ha i andre deler av Norge – enn midt i hovedstaden hvor de tar mer utsikt enn de gir. Et hundreetasjers bygg i den norske fjellheimen kunne gitt beboerne helt unike sanseinntrykk.

Så var det veiene da. Uten effektive veier er det ikke lett å flytte museumsgjestene ut av Tigerstaden eller å frakte fjols til fjells.  

For å unngå at Oslo, skal bli lik hvilken som helst trøblete storby i Europa, burde vi bygge mer offentlige bygg i distriktene og bedre veier og jernbane ut av hovedstaden. La oss gjøre et ærlig forsøk på å smøre nordmenn utover den norske faunen.

Den stikk motsatte prioriteringen av det våre satsinger i dag gir.

Kategorier

Siste innlegg