Fritidsbåter som konjunkturindikator

På båtmesse nå i helgen var det en importør som spurte meg om det var noen makroøkonomiske årsaker til at båtsalget i år er uvanlig svakt. Skal en tro min utspørrer er salget i år enda svakere nå enn det var rett etter finanskrisen. 

Tankene mine denne lørdag formiddag var egentlig helt andre steder; sol, svaberg og båtliv, men jeg forsøkte på stående fot å snekre sammen en liten makroøkonomisk analyse av det norske båtmarkedet. Her er hva jeg sa, i utkrystallisert form.

Husholdningene i Norge ligger i år an til en samlet vekst i sin kjøpekraft på om lag 3%. Akkurat hvor mye av dette som brukes er usikkert, men de fleste makroøkonomer tippet at alt ville gå med i dragsuget -pluss litt til. Med andre ord trodde de fleste norske makroøkonomer at på tross av rentehvinger fra vår kjære sentralbank så ville folk ha en lavere sparerate i år enn året før. En konsumvekst som oversteg deres inntektsøkninger.  

Selv hadde jeg problemer med optimist-analysene all den tid nordmenn i utgangspunktet har mye gjeld i en usikker verden. Hvorfor skulle de ikke heller ønske å spare litt ekstra? Jeg tror også at man må tenke på at folk i de gode årene kjøpte store mengder med nye kapitalvarer; biler, båter og innbo til hjemmet. Derfor tippet jeg at privat konsum og spesielt etterspørselen etter kapitalvarer ville skuffe de største optimistene.

Så langt i år ser jeg ut til å få delvis rett. Ja, konsumveksten er skuffende lesning, men litt uventet faller børa uventa hardt på båtforhandlerne. Bilslaget er sterkere en i fjor, og boligmarkedene har et sterkere oppsving enn jeg regnet med. Hvorfor går sparetiltakene så hardt utover båtmarkedene?

Kanskje noe av nedgangen har sammenheng med at fritidsreiser til utlandet er blitt mye billigere? Båtlivet forbindes jo gjerne med ukelange ferier på hytta ved sjøen. Hvis Ola og Kari bytter ut planene for Sørlandsferie med shoppingtur til Paris, kan de også finne på å selge båten. Det er også noe med mote. Kanskje er det vanskeligere nå enn før å få barna til å droppe lekerommets Playstation (koblet til 50 tommers flatskjerm), til fordel for lange sjøreiser i cabincruiser.  

I det hele tatt tror jeg ikke en makroøkonom kan gjøre annet enn å spekulere litt rundt disse temaene. Årets svake båtsalg trenger ikke være annet enn et forbigående fenomen. Norge har tross alt en raskt voksende befolkning med en av verdens vakreste skjærgaarder å utforske.

Likevel, vi må nok følge ekstra godt med andre deler av fritidsmarkedet og omsetningen av hytter mm. En skal ikke utelukke at folk endrer sine ferievaner nå som det blitt flust av billigferier i Middelhavslandene, og at det på sikt kan skade den langsiktige etterspørselen etter ferietilbud – og fritidsbåter – i Norge.