Mange av dagens barn kan regne med å nå 100-års merket, hvis de har gode gener, lever sunt, og tar vare på helsa si så godt de kan. Allerede i dag er det 1250 nordmenn over 100 år, en tredobling fra sekelskiftet. Og flere skal det altså bli.
Med et langt liv i vente er det viktig for dem å være langsiktige i ett og alt de gjør. Selv fylte jeg 60 i 2024 og vet at en stor del av livet er bak meg. Men av og til grubler jeg over om jeg bare er halvveis. En urovekkende tanke.
Folk bør tenke seg grundig om hvordan de ønsker å leve. Ikke bare ved å ta for seg vestlige tenkere, men også ved å søke inspirasjon fra andre sfærer, utenfor vår kultur. Kanskje bør de begi seg ut på leting etter sin Ikigai: din ‘mening med det å leve’? En eldgammel filosofi fra kongedømmet Okinawa, nå en del av det moderne Japan.
Jakten på din Ikigai, din ønskede måte å leve på, tvinger deg til å tenke på ulike aspekter av ditt liv. Du må velge et tverrsnitt av det du mestrer, det du liker å holde på med, det du tjener penger på, og det du synes er etisk fornuftig. Da vil du også kunne bli svært så glad i dine valg i livet. Her vist ved et mye brukt Venn-diagram,
Figur 1 (kilde: Wikimedia):
På norsk:
- Kjærlighet: du må jobbe med noe du liker
- Penger: De fleste trenger penger, men dette behov vil variere, da noen har råd til å jobbe gratis for veldedige formål
- Moral: Her igjen har folk forskjellige idéer om hva en god gjerning er
- Mestringsfølelse: Du får til noe, og er god i det du driver på med
En kommer neppe utenom at folk også over tid vil innrette seg forskjellig. Ikke alle har den samme Ikigai. Og et vellykket, moralsk fornuftig samfunn gjør plass til at vi alle har forskjellige mål i livet, som vi prøver å forfølge. Dessverre finner mange aldri sin indre lykke, eller sin Ikigai, eller grunn til å stå opp om morgenen, uansett hvor hardt de leter. De klarer ikke ‘finne seg sjæl’, som trubaduren Finn Kalvik sang så melankolsk om. Utenforskap er et økende problem hos de unge. Tragisk er det å tenke på at ikke alle får mulighet til å forsøke å bli den beste mulige versjonen av seg selv. Å hjelpe dem finne sin smale sti er i sannhet en av myndighetenes viktigste oppgaver.
Min far levde ut det jeg vil kalle en trestegs versjon av livet. Første del er i unge år med barndom, ungdomstid, studieår hvor du finner din kjære utkårede livsledsager. Den andre del var arbeidsår med barnefamiliens A4-liv, mens siste del var late pensjonistår før man gikk i pennalet, en eller annen gang før man fylte 80 år.
Våre barns lange liv, deres forskjellige kulturelle opphav, og friere finansielle stilling, reduserer behovet for en slik konform livsstil. Folk må få leve ut sin valgte tilstand av Ikigai, gitt sine tilganger på arbeidsevne, finansiell formue og understøttelse, men da uten å være til plage for andre. Livstiler som vil være langt mer varierte enn det våre forfedres var.
Folks muligheter for livsutfoldelse er langt større når du er rik enn hvis du er fattig. Er du slave eller soldat i krig, og bare må adlyde ordre, da skal du være unnskyldt for å drite i din Ikigai. Du gjør det du må. Eller om du er så desperat for penger at du kun må tenke på å skaffe deg nok midler til å fø deg og din familie. Da har du jo nok med å overleve. Så også om du er narkoman.
Men er du en velbeslått borger, da har du jo så mange valgmuligheter. Det sies om midt-livskriser er at de blir større, jo mer penger du har; jo mindre avhengig du er av det månedlige drypp i postkassen som lønnslippen utgjør. Midt-livskriser og hippietid fikk vi da også først i brede lag av folket etter at lønnsslaver hadde råd til å stoppe opp i travle hverdager og gruble over hva de ville gjøre med livene sine.
Jeg hadde en meglervenn på 1990-tallet som etter en fet bonus pensjonerte seg for å kunne dra jorda rundt. En dag var han å se på Manhattan, en annen ved pyramidene i Egypt, for senere i samme uke å havne i Sydney for å se en forestilling i byens berømte operahus. Han var en festløve med stor livsappetitt. Da han kom hjem etter et år i sus og dus, sa han bare tørt at det var det verste året av livet hans. Når absolutt hver eneste dag er en fest, er ingen dager festlige. Det er noe å tenke på for alle de unge som tror at det å jobbe bare er slit. Ja, hardt arbeid er krevende, men nettopp fordi du har fått brukt dine evner i hverdagen er helger og ferier så deilige. Man må passe seg mot den bibelske forbannelse hvor livet føles så lett at alt virker for å være jag etter vind.
De fleste av oss vil gjerne jobbe mer i unge år, da vi fortsatt er motiverte, og sterke, enn når vi blir gamle, syke eller rett og slett har gått litt lei. Man er også gjerne mer ambisiøs som ung, enn som gammel. Men det å bli gammel betyr ikke at en ønsker seg passivitet!
Det norske samfunn har strenge reguleringer for folks arbeidstid, og hva du kan gjøre. Noe som har sine fordeler og ulemper. Men jo mer varierte vi som individer blir, desto større fleksibilitet må vi tillate. Det er mange i 30-årene som ikke har lyst til å jobbe mer, men også noen i 80-årene som gjerne skulle fått flere arbeidstimer. Norge må legge forholdene til rette for at vi alle kan få lov til å jobbe så mye vi vil. Noe annet er å hindre dem i å oppnå sine Ikigai!
Den aldrende filosofen Voltaire: sa det slik allerede på 1700-tallet:
– Jeg jobber så lenge jeg har lyset!
Med andre ord så ønsket han å fortsette å jobbe så lenge han var klar i hodet, og ellers i god form. Noe jeg selv aspirerer til. Jeg tror jeg alltid vil finne glede i livet så lenge jeg kan stå opp om morgenen, og ta meg til noe.
Japanerne har altså sin versjon av det samme. De sier at skal du kunne se frem til å bli hundre år gammel må du holde deg i form og være i aktiv. Hver morgen må du finne en god grunn til å komme deg ut av senga. Det er kanskje det som er det verste for mange nordmenn av i dag. De føler ikke de har noen god grunn til å komme seg opp om morgenen. Ingen mål å oppnå.
Tror du som Aristoteles at mennesker trenger å realisere noe iboende i seg selv, så er et passivt liv veien til fortapelse enten du er ung eller gammel. Ikigais fokus på at du må finne noe som både er moralsk, lønnsomt, noe du er dyktig i, og noe som gir deg glede, er bare en presisering av det samme.
Det betyr ikke at nordmenn flest vil ønske å slite seg ut på jobben. Trolig må vi bare innse at jo rikere vi blir, desto mindre hardt arbeid vil nordmenn ønske å utføre. Jobbe vil vi, men den ønskede gjennomsnittlige arbeidsuke i våre beste år vil for folk flest gå ned etter hvert som de blir rikere og eldre.
Bare tenk på min egen familie. Bestefar rodde Lofoten. Ikke fordi skattesatsene var lave, men fordi han var fattig. Fattern jobbet lørdager. Heller ikke han hadde lav skatt, eller godt betalt. Mens jeg har en fin kontorjobb, hvor jeg jobber mindre enn mine forfedre gjorde, rett og slett fordi jeg er rikere og mer bedagelig anlagt enn det de var.
Og de som velger å jobbe lite har antagelig et avslappet forhold til at alle de som står på også får lov til å tjene mye mer enn de selv gjør?
Arbeidsmarkeds- og inntektspolitikken må tilpasses denne nye mer individuelle tidsalder. Folk flest vil trolig bli mer avslappet med at inntektsforskjellene mellom nordmenn øker, og i økende grad fokusere på at en selv har det bra nok.
De som ikke har behov for penger, vil kunne gjøre veldedig arbeid. Store mengder av frivillige gamlinger inn i arbeidsmarkedet blir en ny utfordring for partene i arbeidslivet. Hvordan skal for eksempel eldre, frivillige på en helseinstitusjon avlønnes?
Denne mikro; realiseringen av individuelle Ikigai, har også sitt positive makroresultat i form av et samfunn med engasjerte borgere. Hvilket får en til å reise spørsmålet om man ikke bare bør ønske at alle nordmenn er aktive, men at storsamfunnet også bør kunne kreve en viss aktivitet av den enkelte, selv om vedkommende går på trygd?
Kanskje har vi noe å lære av kunstløp? Kunstløpere, som min datter, kjemper for å gjøre det best mulig der de danser rundt på skøyteisen. Helt i tråd med Aristoteles sine visjoner om at målet i livet ditt må være å bli den beste mulige versjon av seg selv.
Av og til faller de, men uansett hvor vondt de har det, så reiser de seg opp for å gjøre nye forsøk på hopp og piruetter. De konkurrerer med andre, men i hovedsak med seg selv, der de forsøker å oppnå høyest mulige poengsummer. De definerer ikke sin suksess med pallplasseringer, men i det å tøye egne personlige rekorder. Ikke er det noe penger å tjene heller. Karrieren har et toppunkt i ung alder, men i årene som følger, sysler de med sin kjære idrett for å holde seg i form, slik at de kan nyte sine lange liv med god helse.
Trygt plantet på tribunen med en kopp kaffe ser jeg ikke bare de unge håpefulle kunstløperne prøve seg på sine piruetter i flombelysning midt på banen, men også godt voksne nær vantet, som gjør små hopp hvor de smilende strekker fingrene sine så høyt mot himmelen som de makter. Kunstløp er i sannhet en fin idrett å bli gammel i.