Nye tider for Oslo, bør også kunne gi en ny giv i lokaliseringsdebatter

by | 26. October 2015 | Eiendom, Norsk økonomi

Ofte ser jeg debatter hvor jeg må gi begge politikerne, som debatterer, litt rett. Ofte gjør begge parter en god figur i debatten. I den opphetede diskusjonen ”Bør Oslo sentrum bli bilfri” må imidlertid NOEN TA FEIL.

Oslo Handelstandsforening, og opposisjonen i hovedstaden, mener at bilfrie områder skader sentrumshandelen, mens det nye Byrådet i Oslo, støttet av forskningsresultater fra utlandet, tror det vil begunstige den samme handel.

Hvem som har rett finner vi først ut et par år etter at sentrum eventuelt er blitt bilfri. Men noen må ta feil!

Uansett, er det grunn til å ta opp skjebnen til også andre deler av Norge, når hovedstadsområdet skal radikalt endre sin utviklingsstrategi. For det er ikke bare bilfrie gater, men også motstand mot E18-utbygging langs den såkalte Vestkorridoren som er en del av miljøtiltakene til det nye byråd i landets hovedstad.

En utbygging, som det nok en gang, er en fortegnstrid om. Tilhengere av å bruke om lag 40 mrd kroner på å utvide trafikkapasiteten vestover fra Oslo mot Sandvika, sier det vil lette på køene. Motstanderne, som nok en gang lener seg på internasjonale undersøkelser, tror at utvidelse av kapasiteten gir lengre køer.  Dette fordi bilbruken også stiger radikalt når nye veier åpnes. Nok en gang er det altså usikkert hvem som har rett.

Et grep som garantert vil bedre trafikksituasjonen i Oslo sentrum, og kutte CO2 utslipp,  er imidlertid å flytte aktivitet ut av byen.

Det er noen enkle grep som kan gjøres. Flytt Storting tilbake til Eidsvoll og bygg et nytt regjeringskvartal på et jorde nær Gardermoen flyplass. Da faller også mye av behovet for biler inn til Oslo sentrum, og veiutvidelser inn til sentrum, bort.

Stortingets plassering er jo helt åndsvakt. Mitt på Norges dyreste tomt, skal representanter fra hele Norge pendle inn til fra hele Norge. Bygget er gammelt, og med sin utrerte kuppel et lett mål for fremtidens terrorister. De folkevalgte kunne like gjerne holdt seg nærmere Gardermoen. Det ville spare tid, penger og CO2-utslipp.

I vår digitale tidsalder kan de folkevalgte egentlig være hvor som helst i Norge. Kanskje det å flytte ut av Oslo også vil gi et mer effektivt parlament som lærer seg å ta i bruk moderne kommunikasjonssystemer, som videokonferanser, chatte rom, Skype mm?

En kan argumentere for at et Storting på Eidsvoll vil også sette en stopper for mye unødvendig lobbyisme i sentrum av Oslo, og en mer edruelig politikk. Mye å spare her.

For statsapparatet er løsningen langt enklere. I et Norge som oversvømmes av tomme kontorlokaler er det fullstendig unødvendig å bruke om lag 10 mrd kroner på et nytt regjeringskvartal. For eksempel på Fornebu /Lysaker blir det snart tilstrekkelig med tomme lokaler, som kan huse de fleste av statsadministrasjonens eksperter.

Selv vil jeg slå et slag for at også de statsansatte bør samle seg på andre siden av byen, nær det nye Storting og nær hovedflyplassen. Et miljøvennlig valg som vil bidra til å redusere CO2 utslipp, og redusere køene inn til byen om morgenen.

Bra distriktspolitikk er det også. Romerike vil få et voldsomt løft.

Mange rister på hodet av partiet MDG. Det artige med nye partier, som også får slippe til i styre og stell, er imidlertid at de prøver å tenke nytt. Ikke alt blir gull, men det er uansett forfriskende å høre unge mennesker legge frem sine løsningsforslag.

Det er rett og slett en tid for å tenke på nye løsninger – også når det gjelder lokalisering av våre folkevalgte, de statsansatte, og den sentralisering som i dag preger alle aspekter av norsk økonomi.

Kategorier

Siste innlegg