Melankolske nordmenn

by | 06. December 2011 | Ukategorisert

–          Krisefrykten brer om seg i Norge, er overskriften på e-24 etter at FNHs forventningsbarometer for norske husholdninger ble sluppet på morgenkvisten i dag.

Målingen viser et markert fall i nordmenns optimisme foran julehandelen og det nye år. Uroen ute i Europa gjør tydeligvis inntrykk på mange nordmenn. En skal heller ikke se bort i fra at en formsvak børs, utsikter til stigende arbeidsledighet og svake resultater i mange næringer som ikke har glede av høye oljepriser, preger nordmenns sinnsstemning.

Trolig står vi foran en langt svakere julehandel enn næringen selv så for seg tidligere i år. Et unormalt mildt vintervær hjelper heller ikke på salget av skiutstyr og boblejakker. Noen vil si at nordmenn unødig er litt deppa, gitt at inntektsveksten er solide 6% i år, uten nevneverdig prisvekst og med utsikter til rentekutt. Året 2011 er faktisk et av de bedre år for husholdningenes finanser.

Melankoli, den vakreste av sinnsstemninger, er kanskje en bedre betegnelse enn krisefrykt. Ja, folk bruker mindre penger enn ventet, men kanskje er det like greit. For å være helt ærlig så gleder meg til en jul som er litt enklere enn normalt. Dette er jo årstiden for opplevelser og kunne vi alle bruke litt mer tid og gjerne litt mindre penger på hverandre ville det nødvendigvis ikke være noen katastrofe.

Neste år tror jeg blir ganske på det jevne. De som tror på sterk økonomisk vekst må innse at Norge ikke er noe nybyggersamfunn lenger. Halvparten av voksne nordmenn har sin hovedinntekt fra det offentlige, enten ved at de jobber der eller via trygdesystemet. Om renten kuttes litt i Norge gir ingen av disse menneskene noe nyskaping eller investeringslyst.

Som jeg har skrevet om før, er det snusfornuften som tar oss. Folk låner gjerne til bolig og kjøper det de trenger, men ønsker ikke å fråtse.

Sett på en plate og fyr opp i peisen. Det er årstiden for melankoli.

Kategorier

Siste innlegg