Facebook revolusjonen

Det er fascinerende å se hvordan nye teknologier kan forandre samfunn, spesielt for en økonom som ikke er særlig IT-kyndige.

Jeg ante knapt nok hva Facebook var før jeg så den Oscar-nominerte filmen ‘The Social Network’ på forsommeren i fjor. Det opprinnelige konseptet var å lage et nettsted hvor folk kunne fortelle om seg selv og lage vennegrupper hvor de lett kunne følge med på kjent folks gjøren og laden. Det har blitt en suksess – for å si det forsiktig. Globalt har over 500 millioner mennesker i dag en Facebook profil.

Det som gjør de sosiale media så spennende, hvorav Facebook er en av flere, er at de klarer å omgå sensurforsøk. Via internett får alle som har tilgang til nettet en like god informasjonstilgang som det nordmenn har. Via Facebook kan folk diskutere nyhetene og organisere folkemøter med venner og kjente.

Dette har vist seg å være et svært så viktig verktøy i det rullerende opprøret vi har sett i araberlandene. De tradisjonelle mediene er her kontrollert og sensurert. Derfor er det få unge som gidder å følge med på hva de har å by på. Nyhetene finner ungdommen heller på internett. Diskusjonen foregår i fora med folk de kjenner eller som deres venner går god for.

I går strømmet folk ut i Kairos gater etter at en av seniorene i Google ble løslatt fra fengsel. Via Facebook kunne tusenvis av av unge velutdannede egyptere i går høre at det NÅ var samling på Tahrir-plassen i Kairo. Nye demontrasjoner var et faktum.

Nettstedet www.gulfnews.com anslår at det finnes 21,5 millioner Facebook brukere i araberverden, en økning på 78% fra 2009 til 2010. I alle land som har fri tilgang til internett er i praksis sensuren død. Via Facebook skapes sosiale grupper som på en eller annen sikt kan føre til dannelsen av legitime politiske partier.

Nå vil de fleste si at disse tanker er vel voldsomme. Mange vil anvende marxistiske forklaringer for opprøret. De vil lett konkludere med at samfunnene har endret seg og gjort føydale og ineffektive statsstrukturer overflødige. Andre vil peke at årsakene ligger i stammekonfikter. Stammelederne i Jordan er forbannet på den jordanske dronningens ekstravagante livsstil. Markoøkonomer har på sin side lett for å  si at stigende matvarepriser har det meste av skylda.

Kanskje er Facebook revolusjonen en vel så god forklaring? Økt bevisthet om hvordan verden fungerer får de unge via internett. Facebook gir dem mulighet til å organisere seg og avtale sammenkomster. Hvis dette er en viktig driver bak folkeopprørene i Nord-Afrika, er det lett å tenke seg at opprøret kan bre seg til flere land. Ungdom i de oljerike Gulf-statene er flittige brukere av sosiale medeier. De er spesielt glade i Facebook. 

Hva kommer til å skje? Hvem vet, vi får bare følge med på www.aljazeera.com, www.gulfnews.com og www.atimes.com og diskutere utviklingen på Facebook. Vi som alle andre.