Med kjøpesenteret i lomma

by | 30. June 2014 | Internasjonal økonomi

Uten at det har fått så mye oppmerksomhet i norske media har verden nå fått et kjøpesenter i lomma.

Amazon lanserte nylig sin egenutviklede telefon. En telefon som gir deg direkte adgang til selskapets varehus. Dette er bare en av mange nye teknologier som vil endre på hvordan vi arbeider, handler og reiser. Med store endringer for verdifastsettelsen av næringseiendom. Mer om det senere.

Amazons telefonløsning fungerer i praksis slik: Når du går på et kjøpesenter (i USA) og bruker mobiltelefonen til å ta bilde av en vare, får du opp Amazons pris på varen. Er den billigere på kjøpesenteret enn i nettbutikken, kjøper du den der og da, og tar den med deg hjem. Er den derimot billigere i Amazons nettbutikk, hvilket trolig er regelen, snarere enn unntaket, kan du kjøpe den ved hjelp av et klikk, og få den tilsendt hjem. Smart, ikke sant?

Så du tar bare et bilde av Barkoden på en vare og vips kan du velge: Gå i kassa og ta med hjem, eller klikk på telefonen og få den tilsendt.

Forskjellen er at du hjelper omsetningen i kjøpesenteret, når du handler i kassa og tar med hjem, mens du bidrar til økt overskudd for kun nettbutikken når du klikker samtidig som du trør rundt i butikklokalene.

Telefonen blir på denne måten din personlige shoppeassistent. Det stopper jo ikke ved varer. Du kan laste ned musikk, filmer, og bøker på denne nye telefonen. Den har ekstra kameraer for de fotogale, og til glede for de som liker å spille videospill. Lesebrett skal den også kunne fungere godt som.

Det er i det hele tatt bare fantasien som setter grenser for hva som kan gjøres. I Eika Gruppen har vi lansert banken i lomma, rådgivningstjenester florerer, og du kan følge alle vennene dine på telefon ved hjelp av sosiale medier. Trenger ikke treffe dem en gang. De er jo i lomma!

For samfunnsøkonomer er dette bare en av mange nye teknologier som vil forandre hvordan økonomiene fungerer. Mye av innovasjonen som tidligere skjedde i den fysiske verden, vil nå komme i form av nye mobile applikasjoner, eller app-er. Næringsinvesteringer vil i mindre grad dreie som mørtel og stein, og mer om å investere i medarbeidernes evne til å kreere noe nytt i den virtuelle verden.

Prisindeksene må fornyes. Kanskje det er på tide å skifte fra priser i butikkhyllene til nettbutikkene, e-bøkenes og videotjenestenes priser? Overgangen til den virtuelle verdens priser kan gi de offisielle indeksene et midlertidig prisfall.

For oss bankfolk gir denne revolusjonen mange muligheter, men den skaper også utfordringer. Verdsettelsen av næringseiendom blir spesielt vanskelig all den tid det ikke er godt å vite hva slags aktiviteter, lønnsomme sådan, som vil fylle våre kjøpsentere i fremtiden. Kanskje den sikreste investering er å investere i de bygg som huser nettbutikkene? Men det er heller ikke sikkert at alle nettbutikkene vil overleve.

For oss som privatpersoner gir denne digitale fremtid, mange fristelser. Når alt kan gjøres, og shoppes ved hjelp av noen tastetrykk på telefonen kan resultatet bli at litt for mye blir gjort.

Telefonen AMAZONE FIRE, kommer i første omgang først til USA. Det kan ta år før vi har noe lignende i Norge, men det er vel bare et tidsspørsmål før den kommer til Norge. Kan vi håpe at den norske versjonen får en angreknapp?

Kategorier

Siste innlegg