Når alt er Amazon, og Amazon forvandles til Alt

by | 24. March 2014 | Eiendom, Internasjonal økonomi, Norsk økonomi

Det var under et litt rotete foredrag, torsdag i forrige uke, på flotte Fosen-halvøya, at jeg fikk følgende spørsmål fra en klok bedriftsleder:

–       Denne nye æra du snakker om. Hva går det egentlig ut på?

Et spørsmål jeg ikke klarte å svare godt nok på, der og da. Jeg var gjest av Statsbygd Sparebank for å fortelle lokale bedriftsledere om den nye industrielle revolusjon. En æra som vi er midt inne i, hvor utviklingen går så fort at det er vanskelig å holde oversikt.

For å gjøre bot, skriver jeg derfor her det enkleste svar på overnevnte utfordring. Det jeg burde ha svart bedriftslederen.

Den nye industrielle revolusjon har et navn: Amazon.

Selskapet ble stiftet i 1993  som en bokhandel hvor du måtte handle bøkene via internett, som den gang var en relativt ny oppfinnelse. Selv ved oppstart ønsket ledelsen av selskapet å gjøre mest mulig over nettet, for flest mulig, til den laveste pris i markedet. Amazon skulle bli alt.

Med årene har systemene til selskapet ekspandert, og du kan i dag få kjøpt det meste over internett fra denne ene og samme leverandør. Du får også gode råd på veien av maskinene som analyserer din adferd. Jo mer du handler, titter og ønsker deg i denne nær universalbutikken, desto bedre råd og tips får du av systemets maskiner. De ser mønster i dine klikk, og gir deg råd om å gjøre det samme som andre nettkunder (med samme mønstre) har gjort før deg.

Maskinene vet allerede mer enn om innsiden av mitt rotehue enn jeg selv gjør. Og jo mer jeg bruker det, desto bedre lærer den meg å kjenne. Jo bedre råd og vink får jeg.

Systemet har faktisk utformet også denne kronikk. Jeg kjøpte en bok om den nye æra, etter å ha snuset litt rundt, og avlagt elektroniske spor i nettbutikken. Deretter fikk jeg jeg mange gode anbefalinger om nye bøker til fordypning. Bøker som leveres elektronisk til min e-bok i samme minutt jeg sender bestilling. Bøkene som maskinene anbefaler, har jeg hatt stor glede av. Dette er bøker jeg aldri ville funnet frem til på egenhånd. Bøker denne kronikk bygger på.

Selskapet lovprises av verdens investorer og prises skyhøyt på børsene. Aksjene stiger i verdi selv om selskapet ikke bryr seg om å tjene penger. Slik blir Amazon nesten umulig å konkurrere med. Det bygges jo med gratis kapital, og blir sterkere desto større det blir. Og stort vil det bli. Allerede da det ble født, spøkte grunnleggerne med at de kanskje bare burde kalle det Alt (Everything). Men det endte med at bedriften ble oppkalt etter verdens største flod: Amazon.

Tiden jobber for selskapet. Bedre og billigere telekomløsninger til nye folkeslag gjør sitt til at nye kundegrupper oppsøker selskapet. Kun fantasien setter begrensninger på hvilke varer og tjenester som kan tilbys.

Informasjon kan selvfølgelig brukes til så mangt. Til å foreslå reisemål, venner, romantiske partnere og legetjenester, om enn ikke nødvendigvis i den rekkefølge. Alt betales elektronisk til selskapet.

Før eller siden vil det meste kunne kjøpes via dette systemet. Selv Netflix, som jo har utkonkurrert mangen kabelleverandør, og selv all verdens internettbutikker, får det tøft. Reiser og utelivsbesøk kan tilbys, sammen med forskjellige finansielle tjenester. Lån, forsikringstjenester og aksjekapital til din nystartede bedrift vil du før eller siden kunne få. Kredittapene blir minimale. Kundene kan jo siles grundig, all den tid systemet kjenner sine kunder bedre enn de kjenner seg selv.

Konkurrentene faller fra. Apple, Microsoft og de andre har bare ikke ALT, som agenda. De tenker ikke stort nok.

Nye teknologier vil om noen få år gjøre det mulig å levere det meste ved hjelp av systemets egenutviklede droner; førerløse biler, fly og skip. Millioner og atter millioner av arbeidsplasser knyttet til logistikk, transport og distribusjon blir borte i de modne industriland. Amazon har en enorm deflatorisk kraft.  Prisene på de fleste varer vil falle.

Også vår infrastruktur vil endres. Mange butikker og kjøpesentre vil svinne hen, mens logistikklagre vil blomstre. Lagre som kan sende ut førerløse fartøy, med delikatesser og luksusvarer, til den ytterste nakne øy.

Intet av dette finner du omtalt i regjeringens ulike budsjett og strategidokument. Selv Perspektiv meldingen mangler, vel litt perspektiv.

Kanskje det mest realistiske scenario for 2030 er at Norges største bank har et amerikansk navn. Det samme navn som Norges største varehandel. Også Norges største reislivskonsern, den mest brukte datingtjeneste, det mest prestisjetunge vikarbyrå og den viktigste leverandør av film og musikk til det norske folk, bærer trolig samme navn.

Det er som kjent vanskelig å spå, men det er godt mulig overnevnte scenario slår til.

I 2030 er alt Amazon, og skal en være helt ærlig, kan Amazon da like gjerne skifte navn til Alt.

 

 

Kategorier

Siste innlegg